تبلیغات
فرهنگ گنجشک - آغاز راه

امروز:

آغاز راه

» نوع مطلب : فلسفه فرهنگ و هنر ،

مناسب ترین عنوان برای این مطلب همین عنوانه:
آغاز راه
امروز میخوام در مورده راه و مسیر با شما صحبت کنم. راهی که صرفا با اولین پلک های نوزاد شوروع نمیشه، راهی که شاید اصلا شروع نشه!
منظور راه پیش روی به هدف خلقت ماست.
 


خب یکم جالب تر میخوام صحبت کنم...(و میخوام سرتونو درد بیارم)
چقدر میشینیم با خودمون فکر میکنیم؟
به مسائل کوچیک و بزرگی که روزانه مببینیم، به این که آخرش که چی؟
به این که من پولدار شدم آخرش که چی؟
من با اون شخص آَشنا شدم آخرش که چی؟
به این که رفتارها مون تلاشامون برای چی..

خیلی از اشخاص وقتی قدمی در اندیششون بر میدارن و شروع یه فکر کردن به این مسائل میکنن زود نامید از دنیا شده.. زندگی تیره ای پیش روی خودشون میبینند!

این مسئله ی مهمی که ما یا در جهالت شادیم(!) یا با اندیشیدن افسرده.
خب جهالت که مشکلی نداره ، وقتی چیزی نمیدونیم مثل یه کورک همیشه خواسته های کوچکی داری و با رسیدن به آنها خوشحالیم!

اما مسلما این اصلا درست نیست که مهمترین تاثیر اندیشیدن در خلقت برزندگی تاریکی باشد! این بدین معناست که جایی از این اندیشه نقصی دارد.

این نقص در عقاید پایه مت است . این که به نظامی  کامل (نه حتی لوزما درست) اعتقادی نداریم و اصلا بهش اهمیتی هم نمیدیم.

من میخوام بیشتر در مورد این نظام صحبت کنم.
صحبت هایی که کمی از کلی بودن خارج میشه!

نمیدونم تا حالا بازی های کامپیوتری سبک نقش آفرینی بازی کردین یا نه!
تو این سبک بازی ها بیشتر تمرکز روی رشد .. اتخاب مسیر های متفاوت ، شخصیت ها و کلاس ها ی متفاوت و پایان های متفاوت وجود داره!

خب پس یه بازی کامیوتری که  مخلوق ذهن یه عده انسان هست و مسیر مختلفی در اون برای بازی کردن وجود داره!
تو خیلی از این بازی ها شما متناسب با شخصیتی که قبل از شروع بازی انتخاب یا خلق میکنید یک هدف بزرگ و نهایی تایین میشه که نه لوزوما به اون میرسید و یا حتی از اون خبر دارید!
بازی رو شروع میکنید و ساعت ها وقت صرف اون میکنید
در طول بازی یک سری اتفاق برای شما خواهد افتاد که از پیش تایین شده  و تحت هر شرایطی ای اتفاق خواهد افتاد و یک سری اتفاق است که مربوط به انتخاب ها و رفتار هایی است که در طول بازی انجام میدهید. اما نکته جالب اینجاست که شما به هیچ وجهقدرت تشخیص این دو دسته اتفاق رو ندارید  مگر این که بازی رو تموم کنید  و از اول شروع به دوباره بازی کردن کنید.
 پس از پایان بازی و دیدن عاقبت آن تازه بر درست یا غلط بودن تصمیمات و راه انتخابی پی خواهید برد. البته معمولا در طول بازی نشانه هایی برای نشان دادن راه درست قرار داده میشود اما این نشانه ها کاملا شفاف و آشکار نیستن و نیاز به کمی دقت دارد!

این تنها نظام یک بازی کامپیوتری بود. 
حال این بازی را با دنیا خودمان مقایسه کنید.
تمامی نکاتی که زیر انها خط کشیدم در دنیای ما است
یعنی تصممیمات ما بر زندگی ما تاثیرات مستقیم دارد.
راه که برای زندگی انتخاب میکنیم عاقبت زندگی ما را مشخص میکند.
نشانه هایی مستعتر برای هدایت.
تلفیق سرنوشت و آزادی انتخاب.
شاید دریاره ی همه ی این ها شنیده باشید اما کمتر پیش امده که در مورد مهم ترینشان حتی فکر هم کرده باشید.. یعنی پیش از خلقت. (منظور از خاقت آغاز تثبیت راه و اهداف است)

همانطور که در بازی ما شخصیتی را خلق میکنیم و بسته یه ویژگی هایش هدفی
 برای آن تایین میشود.. مطمئننا در دنیای بسیار پیچیده ی خلقت همه چیز در دنیا شروع نمیشود!

در واقع قبل از ورود به دنیا هر کدام از ما با آگاهی کامل تمام ویژگی هایمان را انتخاب کرده ایم و با وظایف و مسولیت های متناسب با آن اشنابوده ایم.
همانطور که مسولیت بیشتر خطرات بیشتری دارد.. در صورت انجام نشدن آن جریمه ی بزرگتری هم ما مسول را اتظار میکشد.

پس شخصی ترجیح میدهد در کالبد فرد دیوانه ای در دنیا زندگی کند و شخصی بهترین ویژگی خا را خواستار میشود!
و این عدالت است. عدالت و آزادی ..

انتخاب ما مسولیت های ما و تولد نوزاد یعنی شروع بازی!

نوشته شده در : چهارشنبه 30 مرداد 1392  توسط : حامد جباری.    نظرات() .

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، فلسفه ، زندگی ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر